header-0
header-2
header-3

یخچال حاج آقا علی :

یخچال حاج آقاعلی در روستای عباس آبادحاجی در شش کیلومتری شمال رفسنجان واقع شده است . بنا در دوره قاجار ساخته شده است و مصالح ساختمانی بکار برده شده در آن شامل خشت ، اندود کاهگل ، آجر و قلوه سنگ (در چاله یخ) می باشد .

یخچال کبوتر خان :

یخچال کبوتر خان رفسنجان در روستای کبوترخان در 23 کیلومتری شرق رفسنجان واقع شده است . ساختمان آن مربوط به دوره ساسانی است و مصالح به کار رفته در آن خشت و اندودکاه گل می باشد . این یخچال در حال حاضر دچار فرسایش شدید گشته و رو به ویرانی می رود.

یخچال لنگر ماهان :

خچال لنگرماهان در خارج روستای لنگر در پنج کیلومتری شمال شرقی ماهان قرار دارد . بنای آن مربوط به دوره قاجار است . برای ساخت این یخچال از خشت با اندود کاه گل و همچنین قلوه سنگ (در پی)استفاده شده است . این بنا به علت بارش برف و باران آسیب دیده است و در حال حاضر متروک می باشد .

یخچال مؤیدی :

یخچال مؤیدی کرمان در خیابان ابوحامد شهر کرمان قرار دارد . قدمت آن احتمالاً به دوره صفوی می رسد و مصالح استفاده شده در ساخت آن شامل خشت خام و ملات گل و اندود کاه گل می باشد . در حال حاضر این بنا از طرف سازمان میراث فرهنگی مورد مرمت قرار گرفته است .

یخدان مویدی ( خارج از کرمان ) :

این اثر تاریخی که در گذشته خارج از شهر کرمان قرار داشت ، اکنون به علت توسعه و گسترش شهر در جوار خیابان ابوحامد واقع است . عناصر تشکیل‌دهنده یخدان شامل مخزن ، حصار ، استخر و چاله‌یخدان است . پلان مخزن دایره شکل است که گنبدی از نوع بستو بر روی آن احداث شده است . حصار آن نسبتاً بلند و ‪ ۱۲متر ارتفاع دارد . مصالح بنا خشت خام و ملات گل است . کاربری یخدان در گذشته نگهداری یخ برای ایام تابستان مردم بوده است . این بنا در اواخر دوره صفوی بنا شده و نام مویدی از آن نظر است که قنات مشهور به مویدی آب آن را تامین می‌کرده است

یخچال محمود آب :

یخچال محمود آباد سیرجان در ابتدای روستای محمود آباد سید در20 کیلومتری سیرجان قرار دارد . قدمت آن احتمالاً به اوایل دوره قاجار می رسد و مصالح به کار رفته در آن خشت خام و اندود کاهگل می باشد . در حال حاضر گنبد بنا دچار فرسایش شدیدی شده است و کاربردی ندارد .

یخچالهای حاج رشید :

یخچالهای حاج رشید سیرجان (دو یخچال) در نزدیکی بلوار شیخ فضل الله نوری شهر سیرجان واقع شده اند . تاریخ ساخت آنها سال 1271 هجری قمری است و مصالح به کار رفته در ساختمان آنها شامل لاشه سنگ ، قلوه سنگ و خشت می باشد . این دو یخچال و دیوار آنها توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و فعلاً کاربردی ندارد .

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان محفوظ می باشد.