header-0
header-2
header-3

باغ شاهزاده ماهان ( ماهان –1298 ه.ق) :

باغ شاهزاده یکی از عالی ترین و زیباترین باغ های سنتی ایران محسوب می شود . این باغ در نیم فرسنگی ماهان در دامنه کوههای تیگران جلوه گری می کند و از یادگارهای عبدالحمید میرزا فرمانفرما – حاکم کرمان در اواخر دوره قاجار (1297ه.ق.) است . گویند که چون خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان بردند بنایی که مشغول تکمیل سرد ساختمان بود تغار گچی را که بدست داشت محکم به دیوار کوبید و کار را رها کرده و فرار نمود . آنطور که جای خالی کاشی ها همچنان بر سر در ورودی خودنمائی می کند . این باغ دارای سردر ورودی ، حمام ، شبکه آبرسانی و حوض می باشد.

 

 

باغ موزه هرندی :

مجموعه باغ موزه هرندی و بنای موجود در آن مربوط به اواخر دوره قاجار است. این مجموعه توسط مرحوم “عدل السلطان” بنا گردید و در سال 1313 شمسی به مرحوم “ابوالقاسم هرندی” فروخته شد . یکی از نکات موردتوجه تاریخی ،‌ توقف “رضاخان” در مسیر آخرین سفر تبعیدیش در این منزل می باشد .

باغ فتح آباد :

این باغ که در روستایی در 25 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و الگوی احداث باغ شاهزاده ماهان بوده است از آثار عصر قاجاریه و از یادگارهای فضل علیخان بیگلر بیگی است و به همین دلیل آن را باغ بیگلر بیگی می گویند . عبور آب فتح آباد از میان این باغ به آن صفا و طراوت خاصی می بخشیده است . این باغ توسط سازمان میراث فرهنگی در دست مرمت قرار دارد .

باغ بیرم آباد :

بیرم سرکرده طایفه قاسملو پس از مهاجرت به کرمان به نیابت از محمد خان کارهای حکومت را اداره می کرد . وی دستور داد که باغ بیرم آباد در جنوب شرقی گواشیر بنا شود . در جای دیگر آمده است که گنجعلی خان در کنار کرمان باغ بزرگی معروف به بیرم آباد دارد و اگر ترکیب ترکی نداشته باشد شاید از آبادیهای قدیم و مرکب از کلمه بی ( بغ ) و رام ( رامش ) بوده باشد . ساختمان زیبای در وسط آن با سبک صفوی ساخته شده و کاشیکاری و کتیبه های آن کمابیش باقی است .

باغ بیمند سیرجان :

در باغ بیمید سیرجان امامزاده ای به نام امامزاده احمد وجود دارد و در کنار آن درخت سرو تناوری است که طول محیط تنه آن بالغ بر 5/6 متر است . تصور می رود که قریب هزار سال از عمرش می گذرد و شاید کمتر سروی در کشور ما به این عظمت وجود داشته باشد .

باغ سنگی بلورد سیرجان :

این باغ از شاهکارهای تاریخ است . در نزدیکی دهستان بلورد واقع در روستای میاندوآب و در فاصله 45 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان و به دست فردی ناشنوا به نام “درویش خان گنگ اسفندیار پور” که به کشاورزی اشتغال داشته حدود 30 سال پیش ساخته شده است . این در حقیقت یادگار گلستانی است که وی روزگاری از دست داده و به خیال خودش بوستانی از سنگ و چوب را به این منظور ساخته است . با این اندیشه که دیگر ظالم، باغ سنگی او را نمی گیرد و با چنین امیدی عمر خود را گذرانده است .

باغ ناصریه :

باغ ناصریه را محمد حسن خان سردار بنا کرد و عمارت آن به دستور ناصرالدوله فرمانفرما ساخته شد .

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان محفوظ می باشد.