header-0
header-2
header-3

مسجد ملک (امام) :

این مسجد در خیابان امام خمینی(ره) شهر قرار دارد و از بناهای دوران سلجوقی است . مسجد امام از نوع مساجد چهار ایوانی و یکی از بزرگترین مسجدهای کرمان به شمار می‌رود . سابقه تاریخی این بنا به قرن پنجم هجری عصر سلجوقی می‌رسد و ساخت آن را به ملک توران شاه منصوب داشته‌اند . معروفترین شبستان آن شبستان امام حسن است و در قسمت غربی آن ایوان بزرگی با روکش کاشی خوش رنگ معقلی برجای مانده است.

مسجد پامنار :

مسجد پامنار در خیابان فتحعلی شاه قرار دارد و از آثار دوره حکومت آل مظفر است . این بنا در سال ‪ ۷۹۳ه.ق به فرمان عمادالدین سلطان محمود برادر شاه شجاع از خاندان آل‌مظفر ساخته شده و شامل سردر ورودی ومناره وصحن کوچکی است . نمای سردر این مسجد با کاشیکاری مقرنس کار زیبایی تزئین یافته است

مسجد جامع :

یکی از زیباترین مساجد ایران است که دارای سر در رفیع ، صحن ، ایوان و شبستان می‌باشد . این مسجد در دوران حکومت امیر مبارز الدین محمد مظفر سرسلسله آل مظفر بنا گردیده و تاریخ آن به موجب کتیبه‌ سردر شرقی 750 ه. ق می‌باشد . ارزشمندترین قسمت بنا ، کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد است.

مسجد جامع مظفری کرمان :

در کنار میدان شهدا و جنب خیابان شریعتی واقع است و یکی از زیباترین مساجد ایران به شمار می‌رود . بر اساس کتیبه سردر اصلی ، روز چهارشنبه هفتم شوال سال ‪ ۷۰۵ه.ق به دستور امیر مبارزالدین محمد مظفر(سرسلسله آل مظفر) و استاد حاج محمد یزدی ساخت آن آغاز شد و در اواخر سال ‪ ۷۵۵ه.ق به پایان رسیده است .

مسجد وکیل کرمان :

این بنا ، در بازار وکیل کرمان واقع گردیده و بخشی از مجموعه ساختمانی وکیل – مشتمل بر ارگ ، بازار ، حمام ، کاروانسرا و مسجد – است که در سال 1187 ه .ق توسط وکیل الملک بنا گردیده و در دوره قاجار و دوره اخیر بازسازی ، تعمیر و تزیین شده است .

مسجد وکیل بم :

این بنا در کنار قیصریه زردشتیان و در جوار حمامی به همین نام در شهرستان بم واقع گردیده و در زمان حکومت محمد اسماعیل خان وکیل الملک بر کرمان ( 1277-1248 ه . ق ) ساخته شده است . بنای مسجد دارای صحن ، ایوان و شبستان های ستوندار است .

مسجد سید سیرجان :

این بنا در کوچه انصاری در جوار حمامی به همین نام در شهرستان بم واقع گردیده و احتمالاً در زمان حاجی سید علی خان که در سال اول حکومت محمد اسماعیل خان وکیل الملک ، ریاست شهر بم و نرماشیر را به عهده داشته و در سنه 1263 ه . ق فوت کرده ، ساخته شده است .

مسجد سلجوقی خبیص :

این بنا در قسمت جنوبی شهرستان شهداد کنونی و میانه ویرانه های شهر خبیص قدیم در شرق کرمان واقع گردیده و از آثار دوره سلجوقی است . این مسجد به صورت ویرانه درآمده و تنها دیوارها و بخش هایی از پوشش طاق و گنبد آن و و همچنین آثاری از محراب گچی شبستان به جای مانده است ( سال 1350 ) بنای مسجد به طول و عرض 26/25*14/5 متر مشتمل بر شبستان ، صحن و حیاط خلوت ، تماماً از خشت ساخته شده است .

مسجد قلعه سنگ سیرجان :

بقایای این مسجد در 12 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سیرجان ، مجاور صخره ای سنگی و بقایای قلعه ای قدیمی واقع گردیده و بر اساس کتیبه موجود ، از آثار دوره مظفری – 789 ه . ق – است . این کتیبه بر بدنه منبری سنگی در فاصله 5 متری شمال قلعه سنگ ، درون محوطه مسجدی به طول و عرض 10* 15 متر واقع شده است .

مسجد اهل سنت ارگ بم :

این بنا که امروزه مسجد امام زمان خوانده می شود ، در کوچه 15 خیابان شهید چمران واقع گردیده و احتمالاً اساس شبستان بزرگ آن مربوط به دوره سلجوقی است که در دوره های بعد بازسازی شده و الحاقاتی بدان صورت گرفته است .

مسجد چهل ستون :

این بنا در خیابان شریعتی واقع گردیده و بخشی از مجموعه ساختمانی حاج علی آقا مشتمل بر آب انبار ، کاروانسرا ، بازار و مسجد است که در سال 1328 ه . ق توسط حاج علی آقا مشهور به زعیم الله ساخته شده است . بنای مسجد مشتمل بر سر در ، مناره ، رواق ، صحن و شبستان است .

مسجد خواجه خضر کرمان :

این بنا در محله خواجه خضر کرمان واقع گردیده و ظاهراً بنای اولیه آن به روزگار فرمانروایی قراختاییان در اوایل قرن هفتم ه . ق ساخته شده بوده که در زلزله تیرماه 1361 شمسی ویران و بنای جدیدی جایگزین آن شده است .

مسجد جامع مروست شهر بابک :

این بنا در آبادی مروست – از توابع شهر بابک استان یزد – واقع گردیده و بنای آن ظاهراً از دوره صفوی است که بر طبق کتیبه سر در ورودی ، در سال 1163 ه . ق توسط مهدی بن جعفر تعمیر شده و محراب گچی و پوشش مقرنس مسجد نیز مربوط به همین زمان است

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان محفوظ می باشد.